Exit ticket

Exit ticketJohn Hattie är en av de mest ansedda skolforskarna och har gjort en stor metastudie där han förklarar vilka faktorer som påverkar undervisningen. En av slutsatserna som han drar i sin bok ”Visible Learning for Teachers” är: Know thy impact. Det innebär att du ska veta vilken inverkan din undervisning har på elevernas lärande. För att ta reda på det så måste läraren få kontinuerlig feedback på sin undervisning.

En metod som har fått stor uppmärksamhet de senaste åren är ”exit tickets”. Exit tickets innebär att man innan lektionen förbereder frågor som eleverna ska kunna svara på efter lektionens slut. När lektionen är slut får varje elev svara på en papperslapp som den sedan lämnar till läraren. Läraren får då en snabb återkoppling på hur många elever som har förstått det som lektionen har behandlat. I det här inlägget ska jag visa hur man gör detta digitalt med hjälp av Google drive.

För att göra detta måste du först ha ett googlekonto och det är gratis och väldigt enkelt att skapa om du inte redan har ett , se en instruktion här. I ett annat inlägg förklarar jag hur man gör för att skapa själva formuläret. Jag har använt det här med eleverna under en längre tid och visar här ett formulär som jag använde mig av efter en lektion om volymsenheter.

formulär

I denna klass hade jag 18 elever och deras resultat svar såg ut så här:

Svarsformulär

Som ni ser så har de allra flesta lyckats med enhetsomvandlingen mellan kubikcentimeter och kubikdecimeter, det är två elever som inte har klarat den och några som har svårt med enheterna. Jag är inte en perfekt lärare men nu är jag åtminstone medveten om att jag inte är det 🙂

Vad är då fördelarna med att använda denna metod? Min första tanke var att få en enkel utvärdering av lektionen för att kunna se om jag behövde fler lektioner till detta område eller om vi kunde gå vidare. Fördelen med att alla elever får svara är jag kan upptäcka även de elever som inte vågar säga att de inte förstår. När jag har använt metoden under ett tag så märkte jag att jag blev mycket mer strukturerad i min undervisning. Eftersom jag visste vilka frågor eleverna skulle svara på i slutet av lektionen var det mycket enklare att hålla fokus på rätt saker.

Det andra som jag upptäckte var att eleverna blev mycket mer engagerade och tyckte att det var både roligt och kändes mer seriöst när lektionen utvärderades. De började också prata efter lektionerna, både med varandra och med mig. De ville säkerställa att de hade förstått rätt, det gör att lärandet fortsätter efter lektionen.

Om du av någon anledning inte vill använda Google drive finns det bra alternativ, voto.se är en mycket enkel tjänst för enkla undersökningar. Det går även att göra ”exit tickets” i socrative.com även om jag inte har testat det själv!

Prova gärna med dina elever och berätta hur det gick!

Jag är en Ma/NO-lärare som jobbar på Strandskolan, år 6-9. Jag har jobbat i ca 17 år som lärare. Alla inlägg på denna blogg är mina egna tankar.

Publicerat i Uncategorized
5 kommentarer på “Exit ticket
  1. Kent Lundgren skriver:

    Tack för text kring John Hattie och hans bok ”Visible Learning for Teachers”! Tror på hans ”Know the impact”, dvs på något sätt ta reda på vilken inverkan undervisning har på elevernas lärande. För att ta reda på det så måste, som du skriver, läraren få kontinuerlig feedback på sin undervisning på olika sätt. Jag har testat och försökt sammanfatta Socrative med flera liknande verktyg fungerar http://goo.gl/yw33bR

  2. […] bloggen Mattesnille, skriven av Robert Johansson ma/no-lärare 6-9,  finns ett inlägg om exit tickets och hur han använder Google Forms. Några av fördelarna som Robert lyfter fram är att alla […]

  3. Helen Ahlin Mörk skriver:

    Tack Robert gillar absolut tanken med Exit ticket. Att avsluta en föreläsning/lektion med en fråga som även kräver eftertänksamhet kanske gör eleverna (ännu) mer uppmärksamma och observanta. Något att sätta i system, kanske…..

  4. […] Exit ticket | Mattesnille. John Hattie är en av de mest ansedda skolforskarna och har gjort en stor metastudie där han förklarar vilka faktorer som påverkar undervisningen. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: