Problemlösning

Impossible to possibleMånga elever har svårt med problemlösning i matematik och till viss del beror det på att de har svårt med grunderna i matematik. Det finns dock duktiga elever som inte vet hur de ska lösa ett problem och framför allt vet de inte vad de ska göra när de har kört fast. Det här har några forskare tagit fast på och skrivit två böcker som jag har läst, den första heter Thinking mathematically (J. Mason) och den andra heter just Problemlösning (G. Polya). Om man ska sammanfatta böcker så försöker de ge svar till frågan: Vad ska jag göra när jag inte vet vad jag ska göra. Ni vet den där känslan av att sitta framför ett problem och stirra utan att veta hur man ska angripa problemet. De presenterar ett antal strategier som man kan använda sig av för att komma vidare när man har kört fast.

Det här tankesättet har jag sammanfattat i en problemlösningsschema som vänder sig till elever i grundskolan, framförallt de lite äldre barnen. Den kan säkert fungera på gymnasiets första kurser också. Öppna den i acrobat reader, formateringen ser konstig ut i vissa webbläsare.

Problemlösningsschema

Tanken med schemat är att ge eleverna ett stöd i sitt problemlösningsarbete och jag tänkte ge ett exempel på hur man kan använda det. Det finns ett klassiskt problem som heter snöret runt jorden.

Antag att du har ett rep som är spänt runt ekvatorn. Om du nu vill förlänga repet så att det går 1 meter över jordytan istället, hur mycket måste du förlänga repet?

Många elever tycker att uppgiften är svår eftersom det inte finns några siffror i uppgiften. Om man tittar i schemat så kan börja med att se vilka räknesätt ska jag använda mig av, det borde bli omkrets av en cirkel. Jag skulle även kunna rita en bild som gör det lättare att förstå problemet men vad gör jag sen? Jo, jag kan sätta in siffror för att se vad som händer. Jag provar att sätta in jordens diameter som är ca 40 000 km och får då svaret 6,28 m. Jag kan sedan utöka resultatet med fler siffror för att se om det blir samma svar om jag sätter in diametern för planeten mars eller en badboll. Det verkar alltid bli samma resultat och då kan jag försöka mig på en generell lösning och visa att skillnaden i diameter blir alltid 2 π, dvs 6,28. Nu har jag inte visat några uträkningar utan mer visat hur man kan tänka när man använder sig av schemat.

Vad tycker då eleverna om schemat, en del är skeptiska men de allra flesta har varit entusiastiska och vill ha en egen kopia av schemat. De tycker att det är en hjälp i deras problemlösningsarbete och att det gör att de slappnar av när de har något att ta till när de kör fast. Det minskar stressen och de har lättare att tänka klart i problemlösningsarbetet.

Prova den gärna i er undervisning och återkom med synpunkter!

 

Jag är en Ma/NO-lärare som jobbar på Strandskolan, år 6-9. Jag har jobbat i ca 17 år som lärare. Alla inlägg på denna blogg är mina egna tankar.

Märkta med: , ,
Publicerat i Uncategorized
4 kommentarer på “Problemlösning
  1. Annika skriver:

    Tydligt bra schema.Det gör det lätt för eleverna att gå tillbaka och se var de fastnar någonstans.

    (Liten fråga kring just uppgiften bara- ska vara jordens omkrets va? Eller andra siffror?)

  2. Filip Söderberg skriver:

    Hej,

    Nyss hittat hit och hittat en del matnyttigt! Undrar dock om provlemlösningaschemat som jag inte kan få tillgång till genom länken. Är intresserad av att se hur du har lagt upp det!

    /Filip

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: