Förbättra undervisningen med nya tankesätt

Bild En av mina favoritforskare inom skolvärlden heter Carol Dweck eftersom hon har utmanat mitt sätt att se på intelligens. Jag har ofta sett intelligens som en förutbestämd enhet som kommer med födseln, något som hon kallar ”fixed mindset”. När en person med ett fast tankesätt inte kan lösa ett problem så tänker de ofta att deras intelligens inte räcker till och de accepterar sin begränsning och ger upp. Hon lyfter också fram ett alternativt tankesätt som hon kallar ”growth mindset” där man betraktar intelligens som en förmåga som man kan träna upp. Det innebär inte att alla kan bli lika duktiga eller att alla har samma förutsättningar men alla kan utvecklas och bli bättre.

mattebetyg

Figur 1 – Mattebetyg

I en vetenskaplig studie undersökte hon ett antal elever i år sju för att se vilket synsätt de hade på intelligens och sedan följde hon eleverna under två år för att se hur det påverkade deras betyg i matematik. Det visade sig att eleverna med ”growth mindset” fick en mycket bättre utveckling på betygen, se figur 1. Hon menar också att vi kan ändra vårt fasta tankesätt (”fixed mindset”) till ett växande tankesätt (”growth mindset”) med ganska enkla åtgärder.

Hur använder jag mig av det här i undervisningen? Det finns ett antal resurser på nätet som kan hjälpa eleverna att utveckla ett växande tankesätt, se t ex Larry Ferlazzo. Det som jag har haft störst glädje av forskningen är min egen inställning till elever med svårigheter i t ex matematik. Jag kan övertala eleverna om att de faktiskt kan bli bättre på matematik, de kan lära sig matematik om de anstränger sig. Det gör att jag kan vara mycket mer övertygande gentemot eleverna när de säger att de inte kan matematik.

 

För er som föredrar att se på film finns det ett utmärkt föredrag av Eduardo Briceño på Ted talks som förklarar konceptet på ett väldigt bra sätt.

Referenser

Blackwell, L., Trzesniewski, K., & Dweck, C. (2007). Implicit Theories of Intelligence Predict Achievement Across an Adolescent Transition: A Longitudinal Study and an Intervention. Child Development, Vol. 78, No. 1, pp. 246-263.

Jag är en Ma/NO-lärare som jobbar på Strandskolan, år 6-9. Jag har jobbat i ca 17 år som lärare. Alla inlägg på denna blogg är mina egna tankar.

Märkta med: , ,
Publicerat i Uncategorized
5 kommentarer på “Förbättra undervisningen med nya tankesätt
  1. […] Förbättra undervisningen med nya tankesätt | Mattesnille […]

  2. Tina skriver:

    Vad kul att du uppmärksammar Dwecks forskning om Tankesätt! Här har du en till anhängare 🙂 Har ägnat år att fördjupa mig i all forskning som bedrivits kring detta. Jag utbildar i tankesätt (i kombo med neurovetenskap och positiv psykologi) och det är en fröjd att se vilka resultat det ger! Det är fascinerande hur små skillnader i tanken kan skapa så stora ”ringar på vattnet”.

  3. mattesnille skriver:

    Kul att du också gillar Dwecks forskning, jag har själv bara skrapat på ytan men är imponerad!

  4. […] Förbättra undervisningen med nya tankesätt | Mattesnille. Growth mindset i våra skolor | Janna Scheéle. Att förändra matematikundervisningen. ”Viktigare att gå i skolan än att resa till Thailand” Plan för särbegåvade elever – Sollentuna kommun. Anna Ekström: "Ingen kan kommendera fram att kunskap anses viktigt" […]

  5. […] annat tillfälle. Equipage – Sveriges livsstilsmagasin för ryttare. Lediga jobb – Maskrosbarn. Förbättra undervisningen med nya tankesätt. En av mina favoritforskare inom skolvärlden heter Carol Dweck eftersom hon har utmanat mitt sätt […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: