Skoldebatten

Aim of discussionJag har nu landat efter två fantastiska dagar på Skolvårens konferens #afkhuddinge och måste säga att jag blir imponerad av engagemanget som dessa människor lägger ner för att utveckla skolan. Jag kommer inte att ta upp allt som har hänt under konferensen, det finns så många som har skrivit om det på andra ställen.

När jag kom hem från konferensen slogs jag av hur polariserad debatten kring skolan är (och då pratar jag inte bara som om afkhuddinge, utan skoldebatten som helhet). De flesta är övertygade om att skolan behöver utvecklas och det finns två ganska tydliga läger. Det ena sidan vill utveckla skolan inom de befintliga ramarna, dvs göra det som finns bättre. Den andra sidan vill reformera skolan från grunden och börja om från ruta ett, båda sidorna har goda skäl. Det som jag tycker är intressant är hur lite förståelse det finns mellan de båda sidorna, de som inte vill reformera skolan från grunden kallas för bakåtsträvare och de andra anklagas för att vilja förstöra skolan. Det bästa vore om vi kunde mötas och se hur vi gemensamt kan förbättra skolan, då kan vi få börja åstadkomma något!

Jag kan hålla med om att skolan behöver förändras och en tanke som har funnits med mig under många år är: Om skolan inte fanns idag och vi skulle starta skolan, hur skulle den se ut då? Det gör att det blir lite lättare att se bortanför de befintliga ramfaktorerna och tänka lite friare. Det känns dock mycket konstigt att riva upp en skola där eleverna trivs bra (Skolverket), tar fram elever som är bäst i världen på engelska som andraspråk (EF EPI) och där vi som land är näst bäst på innovationer (Global Innovation Index). Det finns mycket att göra bättre och det finns alltför många som kommer i kläm i dagens skola men vi får inte glömma bort att vi faktiskt gör väldigt mycket bra också!

 

 

Jag är en Ma/NO-lärare som jobbar på Strandskolan, år 6-9. Jag har jobbat i ca 17 år som lärare. Alla inlägg på denna blogg är mina egna tankar.

Märkta med:
Publicerat i Uncategorized
8 kommentarer på “Skoldebatten
  1. Helena Roth skriver:

    Ja, visst är det lite sorgligt med denna eviga “antingen eller”. Jag bidrar säkert till det, trots att jag verkligen försöker att på alla sätt & vis lyfta behovet av både ock, så att säga.
    Min egen personliga ingång är dock samma som du, jag vill (åtminstone!) leka med tanken att skapa ett lärande-system från scratch – hur skulle dt kunan se ut? Jag vill dock göra det efter ett långt djupt samtal om vad detta lärande-system skulle vara till för, dvs, dess syfte, vilket samhälle är det som detta tänkta lärande-system skulle bidra till att skapa, tillsammans med andra samhälleliga strukturer likväl som mellanmänskliga relationer i stort?
    Tillsammans fortsätter vi – och jag är glad att du vill fortsätta samtalet!
    Tack för att du samskapade #afkHuddinge med #skolvåren, det var en ynnest att få träffa dig afk!
    /Helena, initiativtagare #skolvåren

  2. Jannice skriver:

    Bra inlägg. Att människor som drivs av att utveckla skolan skapar en egen konflikt är rätt märkligt. Som om det inte finns nog med folk som kritiserar skolan.
    Nej, se framåt. Vidare. Uppåtpuffar – here wo come!

  3. […] Skoldebatten – Robert Johansson […]

  4. #FarfarThomas skriver:

    Tänk om allt är perfekt som det är, varken det ena eller det andra, att … hur en förhåller sig till det som är som gör det till vad det är, kanske finns någon mening med att det är som det är … Tack för din klara syn på det som idag är …

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: