Diagnoser i matematik

testJag har tagit fram diagnoser i matematik för att årligen testa elevernas kunnande i matematik i år 6-9. Anledningen till att jag har tagit fram dem är för att jag har saknat bra diagnoser som gör att jag kan följa elevernas kunnande i matematik. Det finns många bra diagnoser men de är antingen begränsade till en viss del av matematiken eller så går det inte att följa elevernas kunskaper från år till år. Jag vill helt enkelt kunna se vad eleverna har lärt sig under ett undervisningsår för att sedan kunna utvärdera min egen undervisning. Hur kommer det sig att eleverna inte lär sig det jag vill att de ska lära sig eller vad var det som gjorde att eleverna förstod vissa begrepp.

Diagnoserna fokuserar huvudsakligen på begreppsförståelse eftersom det utgör grunden för all matematik. Om eleven har förstått ett matematiskt begrepp kommer det bli lättare att räkna. Att först lära sig att räkna innebär inte alltid att eleven bygger upp sin begreppsliga förmåga(1, 6). I största möjliga mån har jag försökt använda mig av uppgifter som kan lyfta fram missförstånd som många elever har. Ett klassiskt sådant exempel är att många elever tror att 0,701 är större än 0,8 eftersom 0,701 har fler siffror. Det visar på bristande förståelse för decimalsystemets uppbyggnad.

Diagnoserna är också gjorda för att enkelt kunna rättas och de finns även som digitala versioner i form av Google formulär. Det för att det ska vara enkelt att kunna rätta diagnoserna eftersom det finns en risk att man inte genomför diagnoserna om rättningen tar för lång tid. Om man använder sig av Google formulären rekommenderar jag flubaroo, då kan man rätta de flesta av uppgifterna. Jag ska ta fram en mall i google spreadsheet för att kunna jämföra resultaten mellan år för att se hur eleverna utvecklas från år till år, kommer inom kort.

Diagnoserna:

År 6

År 7

År 8

År 9

Här finns en förklaring till diagnoserna, dvs vad som är tanken bakom varje uppgift.

Om du använder diagnoserna så uppskattar jag feedback på diagnoserna för att kunna förbättra dem, är det något som är oklart eller som saknas får du gärna höra av dig. Om du vill ta del av de digitala diagnoserna, lämna en kommentar nedan eller kontakta mig på twitter (@robato_se) så delar jag mappen med dig.

Referenser

(1) Bentley, P-O (2008). Svenska elevers matematikkunskaper i TIMSS 2007 : en djupanalys av hur eleverna förstår centrala matematiska begrepp och tillämpar beräkningsprocedurer. Stockholm: Skolverket

(2) Black, P. & Wiliam, D. (1998). Inside the black box: raising standards through classroom assessment. London: GL Assessment.

(3) Hattie, J (2012). Visible learning for teachers: maximizing impact on learning. London: Routledge

(4) Lian, L  (2012). Assessing Algebraic Solving Ability: A Theoretical Framework

(5) Mcintosh A, et al (1992), A Proposed Framework for Examining Basic Number Sense in For the Learning of Mathematics

Vol. 12, No. 3 (Nov., 1992), pp. 2-8, 44

(6) McIntosh, A. & Dole, S. (2000). Mental Computation, Number Sense and General Mathematics Ability: Are they Linked?

(7) McIntosh, A. (2009). Förstå och använda tal en handbok. Johanneshov: TPB

(8) PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy. (2013). Paris.: OECD Publishing.

(9) William, D. (2013). Att följa lärande formativ bedömning i praktiken /. Johanneshov: MTM

Jag är en Ma/NO-lärare som jobbar på Strandskolan, år 6-9. Jag har jobbat i ca 17 år som lärare. Alla inlägg på denna blogg är mina egna tankar.

Publicerat i Uncategorized
44 kommentarer på “Diagnoser i matematik
  1. […] Diagnoser i matematik | Mattesnille. Jag har tagit fram diagnoser i matematik för att årligen testa elevernas kunnande i matematik i år 6-9. […]

  2. Malin johansson skriver:

    Fråga 17 för åk 9 saknar en 8:a i texten

  3. Lasse Sjöfält skriver:

    Hej! Jag tänkte börja använda mig av google formulär och tar gärna del av dina diagnoser för att se hur det ser ut och förhoppningsvis får en bra start. Tack för att du delar med dig.

    Mvh Lasse

  4. Kjell Hellström skriver:

    Uppgift 4 på årskurs 9 har fel svarsalternativ. Rätta mig om jag har fel.

  5. Mai Skoglund skriver:

    Love it! Kan man få se den digitala varianten som du gjort i Google Forms också?

  6. mattesnille skriver:

    Jag delar de digitala versionerna imorgon!

  7. mattesnille skriver:

    Kjell, det är helt riktigt! Det rätta svaret bör finns med som alternativ. Tack för att du påpekade det!

  8. Fröken Maja skriver:

    Hej! Jag vill gärna ta del av de digitala versionerna! Tack på förhand!

  9. […] Diagnoser i matematik | Mattesnille. Jag har tagit fram diagnoser i matematik för att årligen testa elevernas kunnande i matematik i år 6-9. […]

  10. […] Diagnoser i matematik | Mattesnille. Jag har tagit fram diagnoser i matematik för att årligen testa elevernas kunnande i matematik i år 6-9. […]

  11. Isabell skriver:

    Vi gärna se hur du byggt upp formuläret. Som inspiration för skapandet av egna 🙂

  12. svenskasva skriver:

    Hej! Jag vill gärna ta del av de digitala versionerna!

  13. Lena Ahnlén skriver:

    Hej! Hur har det gått med diagnoserna? Använder du de fortfarande? Jag tar gärna del av dem, vi ska genomföra diagnoser i åk 9 och sen samma på gymnasiet där jag jobbar med eleverna på yrkesprogrammen när de kommer under augusti. Tack för en bra sida! Jag jobbar i Sandvikens kommun.

  14. Karin skriver:

    Hej! Ser väldigt intressant ut.Jag vill gärna ta del av de digitala versionerna! Tack på förhand!

  15. Helena skriver:

    Hej!
    Finns det fortfarande möjlighet att ta del av dina digitala diagnoser?
    MVH Helena

  16. Hej, Jag tar gärna del av dina digitala diagnoser.

    Tack på förhand!

    Mvh Kristoffer

  17. Peter Sjöberg skriver:

    Underbart om jag skulle kunna få tillgång till de digitala diagnoserna

  18. Jeanette Lindberg skriver:

    Hej Robert!
    Tack för att du delar med dig.
    Jag tar väldigt gärna del av dina digitala diagnoser om det är ok. Tack på förhand!
    Mvh Jeanette

  19. Katarina Andersson skriver:

    Hej!
    Jag tar gärna del av dina digitala diagnoser. Tack på förhand!
    Mvh Katarina

  20. Marco Niinivirta - DAL - skriver:

    Hej, Robert! Vilket fint jobb du har gjort! Jag vill gärna att du delar de digitala diagnoserna med mig. Ha det bra! Mvh Marco

  21. Katalina Gravert skriver:

    Hej Robert!
    Vilket fint jobb du har gjort. Jag tar tacksamt emot ditt material.
    Önskar dig allt gott!

  22. Andreas Somos skriver:

    Hej Robert
    Jag heter Andreas och skulle väldigt gärna ta del av ditt gedigna digitala material.
    Mvh Andreas

  23. Therese Sandsten skriver:

    Hello, ska testa din diagnos för år 9 imorgon och tar gärna möjligheten att få ta del av ditt övriga material. Har precis blivit inkastad i en 9a som jag inte har haft tidigare. Tack!
    //Tea

  24. Carina Lesseur Björnek skriver:

    Jaaa, du är ett snille! Denna sorts diagnoser har jag saknat och skrivit till Skolverket om. Nu har jag funnit DIG! Tack för all tid som du har lagt ned på detta och för att du delar med dig!
    Även jag skulle väldigt gärna ta del av ditt gedigna digitala material. Tack på förhand!

    Bästa hälsningar
    Carina Lesseur Björnek (Leg lärare i ma, NO, Tk)
    Kullaviksskolan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: