Jag har tagit fram diagnoser i matematik för att årligen testa elevernas kunnande i matematik i år 6-9. Anledningen till att jag har tagit fram dem är för att jag har saknat bra diagnoser som gör att jag kan följa elevernas kunnande i matematik. Det finns många bra diagnoser men de är antingen begränsade till en viss del av matematiken eller så går det inte att följa elevernas kunskaper från år till år. Jag vill helt enkelt kunna se vad eleverna har lärt sig under ett undervisningsår för att sedan kunna utvärdera min egen undervisning. Hur kommer det sig att eleverna inte lär sig det jag vill att de ska lära sig eller vad var det som gjorde att eleverna förstod vissa begrepp.
Diagnoserna fokuserar huvudsakligen på begreppsförståelse eftersom det utgör grunden för all matematik. Om eleven har förstått ett matematiskt begrepp kommer det bli lättare att räkna. Att först lära sig att räkna innebär inte alltid att eleven bygger upp sin begreppsliga förmåga(1, 6). I största möjliga mån har jag försökt använda mig av uppgifter som kan lyfta fram missförstånd som många elever har. Ett klassiskt sådant exempel är att många elever tror att 0,701 är större än 0,8 eftersom 0,701 har fler siffror. Det visar på bristande förståelse för decimalsystemets uppbyggnad.
Diagnoserna är också gjorda för att enkelt kunna rättas och de finns även som digitala versioner i form av Google formulär. Det för att det ska vara enkelt att kunna rätta diagnoserna eftersom det finns en risk att man inte genomför diagnoserna om rättningen tar för lång tid. Om man använder sig av Google formulären rekommenderar jag flubaroo, då kan man rätta de flesta av uppgifterna. Jag ska ta fram en mall i google spreadsheet för att kunna jämföra resultaten mellan år för att se hur eleverna utvecklas från år till år, kommer inom kort.
Diagnoserna:
Här finns en förklaring till diagnoserna, dvs vad som är tanken bakom varje uppgift.
Om du använder diagnoserna så uppskattar jag feedback på diagnoserna för att kunna förbättra dem, är det något som är oklart eller som saknas får du gärna höra av dig. Om du vill ta del av de digitala diagnoserna, lämna en kommentar nedan eller kontakta mig på twitter (@robato_se) så delar jag mappen med dig.
Referenser
(1) Bentley, P-O (2008). Svenska elevers matematikkunskaper i TIMSS 2007 : en djupanalys av hur eleverna förstår centrala matematiska begrepp och tillämpar beräkningsprocedurer. Stockholm: Skolverket
(2) Black, P. & Wiliam, D. (1998). Inside the black box: raising standards through classroom assessment. London: GL Assessment.
(3) Hattie, J (2012). Visible learning for teachers: maximizing impact on learning. London: Routledge
(4) Lian, L (2012). Assessing Algebraic Solving Ability: A Theoretical Framework
(5) Mcintosh A, et al (1992), A Proposed Framework for Examining Basic Number Sense in For the Learning of Mathematics
Vol. 12, No. 3 (Nov., 1992), pp. 2-8, 44
(6) McIntosh, A. & Dole, S. (2000). Mental Computation, Number Sense and General Mathematics Ability: Are they Linked?
(7) McIntosh, A. (2009). Förstå och använda tal en handbok. Johanneshov: TPB
(8) PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: mathematics, reading, science, problem solving and financial literacy. (2013). Paris.: OECD Publishing.
(9) William, D. (2013). Att följa lärande formativ bedömning i praktiken /. Johanneshov: MTM
[…] Diagnoser i matematik | Mattesnille. Jag har tagit fram diagnoser i matematik för att årligen testa elevernas kunnande i matematik i år 6-9. […]
Hej,
Få jag del av de digitala diagnoserna.
Tack
Hej Neda,
Nu har jag delat, ledsen att jag missade ditt meddelande!
/Robert
Fråga 17 för åk 9 saknar en 8:a i texten
Tack för att du såg det! Har fixat det nu!
Hej! Jag tänkte börja använda mig av google formulär och tar gärna del av dina diagnoser för att se hur det ser ut och förhoppningsvis får en bra start. Tack för att du delar med dig.
Mvh Lasse
Hej Lasse, för att jag ska kunna dela de digitala diagnoserna måste jag ha en e-post från ett Googlekonto. Om du bara vill kolla på diagnosen kan du kolla på följande adress: https://docs.google.com/forms/d/1A2L_6nzRNaMOueIiMsreavbLBoTPk0d_TA-gWATtgUE/edit#
Uppgift 4 på årskurs 9 har fel svarsalternativ. Rätta mig om jag har fel.
Love it! Kan man få se den digitala varianten som du gjort i Google Forms också?
Jag delar de digitala versionerna imorgon!
Kjell, det är helt riktigt! Det rätta svaret bör finns med som alternativ. Tack för att du påpekade det!
Hej! Jag vill gärna ta del av de digitala versionerna! Tack på förhand!
Jag har nu delat diagnoserna med dig!
[…] Diagnoser i matematik | Mattesnille. Jag har tagit fram diagnoser i matematik för att årligen testa elevernas kunnande i matematik i år 6-9. […]
[…] Diagnoser i matematik | Mattesnille. Jag har tagit fram diagnoser i matematik för att årligen testa elevernas kunnande i matematik i år 6-9. […]
Vi gärna se hur du byggt upp formuläret. Som inspiration för skapandet av egna 🙂
Jag skickar en länk med formulären!
Hej! Jag vill gärna ta del av de digitala versionerna!
Hej,
Jag delar mappen med dig på Google drive!
Hej! Hur har det gått med diagnoserna? Använder du de fortfarande? Jag tar gärna del av dem, vi ska genomföra diagnoser i åk 9 och sen samma på gymnasiet där jag jobbar med eleverna på yrkesprogrammen när de kommer under augusti. Tack för en bra sida! Jag jobbar i Sandvikens kommun.
Hej Lena,
Kul att du gillar sidan! Jag har delat diagnoserna till din e-post.
Hej! Ser väldigt intressant ut.Jag vill gärna ta del av de digitala versionerna! Tack på förhand!
Hej Karin,
Jag har delat diagnoserna med dig, hoppas att du får glädje av dem!
Allt gott
Robert
Jag tar gärna del av dina digitala diagnoser. Tack!
Kul att du vill ta del av diagnoserna jag delar dem under dagen!
Är din adress kopplad till Google?
Hej!
Finns det fortfarande möjlighet att ta del av dina digitala diagnoser?
MVH Helena
Hej,
Visst kan du ta del av diagnoserna, delar dem med ditt mailkonto.
Allt gott
Robert
Hej, Jag tar gärna del av dina digitala diagnoser.
Tack på förhand!
Mvh Kristoffer
Hej,
Jag delar diagnoserna med dig!
Allt gott
Robert
Underbart om jag skulle kunna få tillgång till de digitala diagnoserna
Hej Peter,
Så klart att jag delar diagnoserna!
Allt gott
Robert
Hej Robert!
Tack för att du delar med dig.
Jag tar väldigt gärna del av dina digitala diagnoser om det är ok. Tack på förhand!
Mvh Jeanette
Hej Jeanette,
Självklart, jag delar dem med dig!
Allt gott
Robert
Hej!
Jag tar gärna del av dina digitala diagnoser. Tack på förhand!
Mvh Katarina
Hej,
Jag har delat diagnoserna med din e-postadress. Hoppas att de kommer till användning!
Allt gott
Robert
Hej, Robert! Vilket fint jobb du har gjort! Jag vill gärna att du delar de digitala diagnoserna med mig. Ha det bra! Mvh Marco
Hej Marco, kul att du gillar diagnoserna! Jaga har delat dem med dig nu.
Allt gott
Robert
Hej Robert!
Vilket fint jobb du har gjort. Jag tar tacksamt emot ditt material.
Önskar dig allt gott!
Hej Katalina, ursäkta att jag inte har svarat. Delar diagnoserna med dig.
Hej Robert
Jag heter Andreas och skulle väldigt gärna ta del av ditt gedigna digitala material.
Mvh Andreas
Hej Andreas,
Kul att du gillar materialet, Jag har delat materialet med dig nu.
Allt gott
Robert
Hello, ska testa din diagnos för år 9 imorgon och tar gärna möjligheten att få ta del av ditt övriga material. Har precis blivit inkastad i en 9a som jag inte har haft tidigare. Tack!
//Tea
Hej,
Hoppas att det gick bra med diagnosen! Vilket material tänkte du på?
Jaaa, du är ett snille! Denna sorts diagnoser har jag saknat och skrivit till Skolverket om. Nu har jag funnit DIG! Tack för all tid som du har lagt ned på detta och för att du delar med dig!
Även jag skulle väldigt gärna ta del av ditt gedigna digitala material. Tack på förhand!
Bästa hälsningar
Carina Lesseur Björnek (Leg lärare i ma, NO, Tk)
Kullaviksskolan
Hej Carina,
Klart att jag delar efter sånt beröm 😀 Har du ett Google konto?
Det här verkar spännande och genomtänkt, tar gärna del av dina digitala diagnoser om du fortfarande delar med dig.
Ursäkta att jag inte har svarat, bevakar inte detta konto speciellt väl längre. Jag har delat mappen med dig, visst har du ett Googlekonto?
Hej!
Jag hittade just hit och hittade det jag sökte direkt så tacksam!. Tack för att du delar med dig! Tar hemskt gärna del av det digitala materialet och gärna formulär. MVH Janet
Hej,
Kul att du uppskattar diagnoserna, det värmer ett mattehjärta! Jag har delat diagnoserna med dig.
Allt gott
Robert
Hej. Hittade nyligen ditt välarbetade material. Ska starta upp med sexor till hösten (har tidigare bara haft 7-9 i många år) och undrar därför om du brukar köra dina diagnoser i åk 6 efter genomgången åk 6 eller som test i uppstart?
M v h
Tina
Hej,
Jag brukar köra dem I början av åk 6 för att se vad eleverna kan. Sen planerar jag min undervisning utifrån det.
Perfekt!
Det var just min tanke.
Bra material! Testar det just nu. Finns ett facit? Synd att jag missade det digitala materialet, men det kanske jag testar nästa år.
Några skönhetsfel:
– Fråga 6 har extra mellanslag efter decimaltecknet
– Fråga 17 har ”Medianen sänks” 2 ggr istf ”Medianen höjs” överst
Detta gäller pappersversionen. Tack!
Mvh /Martin
Hej Martin, kul att du gillar diagnoserna! Ska fixa till skönhetsfelen, tack för feedback!
Hej! Jag vill gärna ta del av ditt digitala material om det fortfarande är möjligt. Ska utvärdera några elevers förutsättningar och du verkar ha skapat ett utmärkt material för just detta. /Mvh, Pontus
Hej, jag tar gärna del av dina diagnoser.
Hälsningar Göran
Hej,
Jag kan inte dela diagnoserna med dig eftersom din orgnanisation inte tillåter det. Har du någon annan adress jag kan dela med?
Allt gott
Robert
Hej!
Vilka fantastiska diagnoser du har gjort!!
Skull vara väldigt tacksam om du kan dela dem digitala versionerna
Tack på förhand // Johan
Hej Johan,
Jag har delat dem med dig nu, ursäkta dröjsmålet!
/Robert