Lapprogrammering

Jag håller på att utforska programmeringens möjligheter att utveckla matematikundervisningen och har tidigare skrivit om hur vi kan låta datorn göra beräkningar åt oss. Det gör att vi kan lägga mer tid på att försöka analysera resultatet och resonera kring matematiska begrepp. En annan metod som jag tror kan hjälpa eleverna att förstå matematiska begrepp är att datalogiskt tänkande och algoritmer. Det som händer när man ska skriva en algoritm är att man behöver vara väldigt tydlig med vad man försöker åstadkomma, annars kommer datorn aldrig att kunna hjälpa dig att lösa ett problem.

En kollega till mig lät sina elever skriva ett program i Python för att omvandla mellan olika volymenheter för att förbättra deras förståelse av metoden.. Jag har också haft en tanke att låta eleverna skriva ett algoritm för uppställning av de fyra räknesätten men insåg snabbt att det var en alltför svår uppgift för de allra flesta elever. Jag blev därför väldigt glad när jag fick en övning i lapprogrammering från Katarina Olsson och Andreas Hernvald som jobbar på FoU enheten i Stockholms stad. Lapprogrammering handlar om att jag som lärare skriver en algoritm på ett A4-papper som jag sedan klipper sönder så att det blir en mening på varje rad. Eleverna får sedan sätta lapparna i rätt ordning. Det här ett lätt sätt att börja med algoritmtänkandet och där alla kan vara med och bidra. I den här övningen finns det en algoritm för multiplikation av ett tresiffrigt tal med ett ensiffrigt tal.

Pussel till multiplikationsalgoritm av två tal

När eleverna har lagt sitt ”pussel” kan de få jämföra lösningarna, har alla tänkt lika? Om inte, vad är det som skiljer mellan lösningarna? Ytterligare frågor som man kan ställa:

  • Vad betyder följande rad? (Annars, skriv entalssiffran i rutan under entalssiffrorna och tiotalssiffran på raden bredvid det undre talet.)
  • Fungerar den här algoritmen på alla typer av tal, om inte varför?
  • Kan man modifiera koden så att den passar alla tal?
  • Varför finns raden ”Lägg till 0” med  i algoritmen?
  • Finns det andra sätt att skriva algoritmen?

Jag har inte hunnit testa den här övningen tillsammans med elever men jag hoppas att det tydliggör vad man egentligen gör när man multiplicerar två tal med en multiplikationsalgoritm. Det är många elever som bara har lärt sig algoritmen utantill utan att egentligen ha förstått den.

Har du provat lapprogrammering, dela gärna med dig av dina erfarenheter i kommentarsfältet.

Jag är en Ma/NO-lärare som jobbar på Strandskolan, år 6-9. Jag har jobbat i ca 17 år som lärare. Alla inlägg på denna blogg är mina egna tankar.

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: