Tärningskast med programmering

För många år sen såg jag Konrad Wolframs inspirerande TED-talk Teaching kids real math with computers och har tänkt ganska mycket på hur det skulle kunna användas i undervisningen. Under det senaste året har jag varit med i Ifous projekt Programmering i undervisningen och där skulle vi göra en lesson study kring hur programmering kan användas i undervisningen. Vi provade då ett lite annorlunda upplägg där eleverna fick använda ett färdigskrivet program för att simulera kast med två sexsidiga tärningar. Vår tanke var att låta datorn göra en större del av beräkningsarbetet för att frigöra tid till att resonera kring resultatet.

Vi gjorde ett dokument som eleverna kunde följa och sedan följde vi upp med en gemensam diskussion.

Kast med två tärningar

När eleverna började bli klara så avslutade vi med en diskussion om hur många utfall man kan få med två sexsidiga tärningar med hjälp av följande bild.

Kast med två tärningar

Vi gjorde ett förtest och ett eftertest, det var inte exakt samma elever som gjorde för- och eftertestet så det är inte helt rättvisande.

Förtest

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I förtestet ser vi att hälften av eleverna har förstått att det blir 36 utfall av två sexsidiga tärningar och ingen har rätt på sannolikheten att få summan 6.

Eftertest

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I eftertestet så klarade sig eleverna bättre, det var 13 av 29 som förstod att sannolikheten var 5/36. Alla elever förutom två klarade frågan om antal utfall.

En sak som var väldigt positiv var att alla var övertygade om att talet sju var det vanligast förekommande talet när man slår två sexsidiga tärningar. I andra övningar som vi har gjort, t ex hästkapplöpningen från NCM är det många elever som tycker att 6 eller 8 kan vara de vanligaste.

Vi fick en väldigt intressant förklaring till varför talet sju är den vanligaste. En elev sa att oavsett vad man slår på den första tärningen kan man alltid få summan sju:

1 + 6 = 7

2 + 5 = 7

3 + 4 = 7

4 + 3 = 7

5 + 2 = 7

6 + 1 = 7

Om man slår en sexa på första tärningen är det omöjligt att få en summa som är sex eller mindre.

Vad tycker eleverna

Eleverna var väldigt engagerade under hela uppgiften och det var många diskussioner. Det var många som uppskattade en annan typ av uppgift, alltid bra med variation.

Vi frågade eleverna: Vilka för- och nackdelar ser du med att jobba med ett datorprogram som gör beräkningar åt dig?

De flesta var positiva och såg det som en fördel att det blev effektivare och tyckte att det var skönt att datorn gjorde beräkningsarbetet åt dem. De uppskattade också att det blev mer exakt när en dator gjorde beräkningarna, det är lätt att missa en siffra.

En del elever var oroliga för att de skulle lära sig mindre eftersom de inte gjorde uträkningarna själva.

Några elever var också skeptiska till om programmet var manipulerat, gav det verkligen ett helt slumpmässigt resultat. Bra med källkritiskt tänkande!

Slutsatser

Det var en uppgift som engagerade och skapade resonemang så där nådde vi vårt mål. Alla elever förstod att sju är det vanligast förekommande talet och nästan alla kopplade att det kan bli 36 utfall. Det som vi skulle ha behövt betona mer är hur man beräknar sannolikheten där vi såg att många elever inte klarade uppgiften. Det är definitivt ett arbetssätt som vi vill utforska mer, ge gärna tips i kommentarsfältet om ni har gjort något liknande.

Referenser

https://ed.psu.edu/news/news-jan-mar-2013/math

https://www.computerbasedmath.org/case-for-computer-based-math-education.php

 

Jag är en Ma/NO-lärare som jobbar på Strandskolan, år 6-9. Jag har jobbat i ca 17 år som lärare. Alla inlägg på denna blogg är mina egna tankar.

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: