Excel som bedömningsverktyg

FeedbackEn av de saker som jag insåg när lgr 11 infördes var att det krävdes mycket större krav på dokumentation av elevernas förmågor. Som lärare måste jag veta vilka förmågor eleven har uppnått och med vilken kvalitet för att kunna sätta ett rättvist betyg. Det räcker inte längre att dokumentera vilket betyg som eleven har uppnått i det aktuella området. I slutet av terminen ska jag som lärare göra en bedömning av vilken nivå som eleven har uppvisat. Om eleven har uppnått samtliga förmågor på C ska eleven få det betyget medan om en övervägande del av förmågorna har uppnåtts på C-nivå och resten på E-nivå ska eleven få ett D i betyg.

Jag tycker personligen att det här är ett mycket bra system eftersom forskningen visar att en av de viktigaste faktorerna för elevernas lärande är formativ bedömning kopplad till målen. Det här systemet gör det enkelt för eleverna att se vad de behöver förbättra för att höja kvalitén på sitt arbete.  På min förra skola hade jag inte tillgång till ett vettigt lms (learning management system), t ex Schoolsoft, där det är enkelt att dokumentera förmågorna och har därför utvecklat en dokumentationsmall i Excel. Om ni precis som jag saknar alternativ så får ni gärna använda mallen! När ni klickar på länken nedan får ni upp en ny flik och där klickar du sedan på Download.

Dokumentationsmall

I denna video visar jag hur man använder sig av mallen.

https://www.youtube.com/watch?v=Ee33S1ekyus

Jag har valt att skapa en flik för varje elev när jag har använt mig av formuläret men det går självklart att skapa en ny Excelfil för varje elev. Filen som jag länkar till är avsedd för matematik men går självklart att använda till vilket ämne som helst, det är är bara att ändra på centralt innehåll och förmågorna.

Dela gärna med er av era tankar, är det något som saknas eller som är svårt att förstå. Den här är gjord för matematik men går självklart att använda till vilket ämne som helst bara man ändrar förmågorna och centralt innehåll. Jag kommer också att göra en version för Google apps som gör det lättare att dela bedömningen med eleverna, återkommer om detta.

Jag är en Ma/NO-lärare som jobbar på Strandskolan, år 6-9. Jag har jobbat i ca 17 år som lärare. Alla inlägg på denna blogg är mina egna tankar.

Märkta med:
Publicerat i Uncategorized
3 kommentarer på “Excel som bedömningsverktyg
  1. BFL | Pearltrees skriver:

    […] Excel som bedömningsverktyg | Mattesnille […]

  2. Thomas skriver:

    Hej! Heter Thomas och är i samma sits. 11 år som Ma/No lärare och kommer börja på ny skola efter årsskiftet nu. Tänkte vi kunde dela lite tankar och ideer kring lektioner, prov och betyg/bedömning.

    Tänkte använda mig mer av IKT nu i vår och utgå mer från öppna frågor.

    ha det gott! / Thomas

    • mattesnille skriver:

      Hej,
      Jag skickar ett mail så kan vi spåna lite. Om du är intresserad av bedömning, kolla in elevexempel.se. Vi håller på att starta upp ett forum för samarbete kring likvärdig bedömning.

Lämna en kommentar