Kan bedömning bidra till att göra läraryrket mer professionellt?

BildVi har fått ett nytt resultat från Pisa och debatten har rasat hårt över de sjunkande resultaten och jag kommer inte att ge mig in i den diskussionen men en sak som har slagit mig är somliga lärares inställning i denna fråga. Många lärare tycker att de inte har rätt förutsättningar för att utföra sitt yrke och att huvudmannen inte tar sitt ansvar. Det är ganska sällan som lärare ställer sig upp och säger: Det här kan vi göra för att höja resultaten i svensk skola!

För mig låter det här som att många lärare inte tycker att man har möjlighet att påverka sin egen arbetssituation och att man inte har förtroende från huvudmannen eller från allmänheten att fritt utöva sitt yrke. Det här visar att läraryrket inte är ett professionellt arbete utan ett semiprofessionellt sådant. Vad är då ett professionellt yrke? Det finns flera aspekter och här är några [1]:

  • kunskapsgrund för att kunna utöva yrket
  • gemensamt yrkesspråk
  • kollektiv autonomi för yrkesutövarna
  • yrkesetik för utövarna av yrket
  • certifiering eller kontroll över vem som kan utöva yrket

Vad vill jag nu säga med det här? Det är dags att vi lärare tar ansvar för vårt yrke och visar att vi är professionella i vårt arbete.

En av de saker som alltid dyker upp i debatten är att betygsättningen är väldigt subjektiv och att lärare sätter olika betyg för samma insats. Det här leder till ett bristande förtroende hos politiker och allmänheten [2]. Jag har därför funderat på en webbaserad plattform för samarbete kring bedömning av elevers arbete. I denna plattform ska det gå att ladda upp en elevs arbete (givetvis utan elevens namn) och få hjälp med att bedöma vilka förmågor eleven har uppnått och vilken form av formativ feedback man skulle kunna ge till eleven. Det här skulle göra att vi lärare skulle kunna ge bättre återkoppling till eleverna och säkerställa att eleven får det betyg som den förtjänar.  Vi skulle också kunna utveckla en gemensam kunskapsgrund för hur bedömning ska genomföras. Det kommer göra det lättare att bemöta kritik från elever och föräldrar som ifrågasätter bedömningar. I det långa loppet skulle det kunna leda till autentiska elevexempel som vi lärare kan visa för våra elever vad som menas med de olika förmågorna och vad som krävs för de olika kravnivåerna A-E.

Hur formatet för plattformen ska se ut är inte bestämt men jag har pratat med Johan Falk om att integrera det i hans hemsida kursplanering.se eller att lägga det som ett separat diskussionsforum. Jag skulle vilja veta om det här är en intressant idé och framförallt om ni har tid och möjlighet att samarbeta på detta sätt. Jag skulle uppskatta om ni kunde ge en röst i nedanstående omröstning eller ge en återkoppling i kommentarsfältet nedan. Tips och idéer mottages tacksamt 🙂

Jag vill bara förtydliga att jag tycker att lärare gör ett fantastiskt jobb och anstränger sig till det yttersta så jag skriver inte detta för att nedvärdera läraryrket utan för att jag vill lyfta det!

[1] http://www.classroommanagement.se/index.php?option=com_content&view=article&id=54:vad-aer-en-professionell-laerare&catid=5:debattartiklar&Itemid=4

[2] http://www.dn.se/nyheter/betygen-fortfarande-orattvisa/

Jag är en Ma/NO-lärare som jobbar på Strandskolan, år 6-9. Jag har jobbat i ca 17 år som lärare. Alla inlägg på denna blogg är mina egna tankar.

Publicerat i Uncategorized
3 kommentarer på “Kan bedömning bidra till att göra läraryrket mer professionellt?
  1. […] Kan bedömning bidra till att göra läraryrket mer professionellt? | Mattesnille […]

  2. […] Kan bedömning bidra till att göra läraryrket mer professionellt? | Mattesnille […]

  3. […] Kan bedömning bidra till att göra läraryrket mer professionellt? | Mattesnille […]

Lämna en kommentar